Social Media Wijs biedt diverse interactieve gastlessen aan over mediawijsheid en digitale vaardigheden voor leerlingen in het primair onderwijs.

Mediawijsheid

Deloitte Impact Day - Social Media Bootcamp Pierre Bayle Rotterdam– ‘What’s New(s)?’

In deze les wordt besproken hoe media en nieuws worden gemaakt. De verschillen tussen digitale media en de traditionele media als de krant en televisie komen aan de orde. Welke media kan je vertrouwen en hoe herken je eigenlijk nepnieuws en (sluik)reclame? Wordt een kritische mediaconsument!

‘Veilig internetten’

In deze les wordt aandacht besteed aan veilig internetten: hoe voorkom je vervelende situaties op internet en sociale media. En wat moet je doen als er toch iets vervelends gebeurd? Aan de hand van activerende werkvormen wordt besproken hoe om te gaan met vervelende ervaringen als grooming, hacken en online pesten.

‘Happy online’
In deze les worden leerlingen zich bewust van hun eigen verantwoordelijkheid voor het plaatsen van berichten op sociale media. Er wordt gekeken naar het mogelijke bereik en de gevolgen van berichten op sociale media, met aansprekende positieve en negatieve voorbeelden. Tot slot discussiëren leerlingen in groepjes over omgangsvormen in WhatsApp groepen. Leerlingen maken afspraken met elkaar over de do’s en dont’s en leggen deze vast in de poster ‘WhatsHappy’.

– ‘Sociale media en de gevolgen’:

In deze les worden de leerlingen bewust gemaakt van het mogelijke bereik en de gevolgen van berichten op sociale media. Aan de hand van positieve en negatieve voorbeelden wordt besproken waar je op moet letten als je actief bent op platformen als YouTube, Instagram en Snapchat. En wat is jouw verantwoordelijkheid als je zelf informatie via sociale media verspreidt?

Digitale vaardigheden

‘Online zoeken’

De werking van zoekmachines word toegelicht en leerlingen krijgen eens stappenplan aangereikt om snel bruikbare en betrouwbare informatie te vinden. Er is hierbij aandacht voor bronverificatie, plagiaat en auteursrecht. De leerlingen gaan vervolgens aan de slag met zoekopdrachten en sluiten de les af met de ‘Google Battle’: in groepjes worden de geleerde informatievaardigheden spelenderwijs in de praktijk gebracht.

‘Website maken’

De leerlingen leren hoe websites zijn opgebouwd en denken na over de opzet van hun eigen site. Op basis van deze opzet, gaan ze vervolgens eigen website bouwen met gebruik van de tool Weebly. Als optionele vervolgopdracht kunnen ze aan de slag met het schrijven van een ‘blog’ op de eigen sscratchite. Zij leren hoe het schrijven voor het web anders is dan ‘traditioneel’ schrijven.

‘Game programmeren’

Leerlingen gaan op de computer aan de slag met het programma Scratch. Aan de hand van een voorbeeld leren ze zelf een game programmeren door het geven van series instructies aan de computer. Zo leren ze logisch en gestructureerd denken en begrijpen hoe computers ‘denken’. Ook zien ze hoe games zijn opgebouwd waardoor ze hier meer grip op krijgen.

‘Stop Motion film’

De animatie film is niet meer weg te denken uit de hedendaagse filmindustrie. Ook op YouTube zie je veel eigen werk van creatievelingen. In de workshop Stop Motion maken de leerlingen een eigen film waarin statische voorwerpen tot leven komen door het maken van een groot aantal foto’s. De leerlingen bedenken een eigen verhaal en fotograferen iedere minieme stap met behulp van een fotocamera en decor materiaal.

Duur & kosten

Bovenstaande gastlessen duren anderhalf uur en kosten € 200.

Voor meerdere gastlessen of lessen op maat, wordt een offerte op maat opgesteld.

Meer informatie

Voor meer informatie kunt u de folder downloaden.

Button Direct aanvragen oranje

 

Button Stel uw vraag

 


Ook populair in het Primair Onderwijs:

Social Media Wijs - aanbod POLespakket Sociale Media – 5 lessenOnline Tools in de Les - Social Media WijsTraining Online Tools in de LesOuderavond Social Media WijsOuderavond

Bewaren

Bewaren

Bewaren