» » » Eerste bootcamp op Deloitte Impact Day

Eerste bootcamp op Deloitte Impact Day

Geplaatst in: Nieuws 0

Vanochtend is de eerste Social Media Bootcamp gestart op basisschool de Piramide in Amsterdam Noord. Deze bootcamp wordt gesponsord door de Deloitte Fair Chance Foundation in het kader van hun jaarlijkse Impact Day.

Kick off

In het eerste deel van de bootcamp, de ‘Kick off’ hebben de kinderen geleerd te werken met iPads en maakten ze met behulp van Twitter samen een presentatie over wat de kenmerken van sociale media zijn. Daarna zijn een aantal sociale media, waaronder wiki’s, blogs en YouTube aan de orde gekomen die de kinderen kunnen inzetten voor schoolwerk.

Effectief zoeken

Er was in het bijzonder aandacht voor het effectief zoeken op internet door middel van het ezelsbruggetje  ‘Verstandig Zoeken = Slimme Antwoorden’. De ochtend werd afgesloten met de ‘Bootcamp Battle’, een wedstrijd omtrent de blog van bootcamp personage Professor Wijsneus waarin de kinderen in groepjes hun opgedane kennis meteen konden toepassen.

Enthousiaste reacties

Dit eerste deel van de bootcamp was een groot succes. De leerlingen wilden bijzonder graag leren werken met de iPad . Het gebruik van de iPads alsmede het twitteren ging de leerlingen prima af. De zoekopdrachten van de Bootcamp Battle werden goed gevonden op diverse social media sites en met 6 goede antwoorden op de 7 vragen van Professor Wijsneus werd het groepje ‘Slimme Sliders’ de winnaar. Ook de meester van groep 6/7 heeft veel opgestoken en was in het bijzonder positief verrast over het inzetten van de iPads in de klas. Al met al een bijzondere leuke en leerzame ochtend.

Teach the Teacher

Na deze kick off zullen de leerlingen de komende week aan de slag gaan met het tweede deel van de Social Media Bootcamp:  ‘Teach the Teacher’. Zij gaan met gebruik van social media werkstukken maken over hun favoriete social media, zoals bijvoorbeeld Hyves, MSN of een social game als Habbo Hotel of MovieStarPlanet. De uitdaging is dat ze, naast hun bestaande kennis en ervaringen met hun onderwerp, additionele informatie gaan vinden. Dit werkstuk zullen ze vervolgens publiceren op de klassewiki, klasseblog of Slideshare.

Tijdens een feestelijke afsluiting zullen de leerlingen hun online werkstukken presenteren aan hun ouders, de leerkrachten en directie van de school en andere belangstellenden.

Over Deloitte Impact Day

Eén van de projecten van de Fair Chance Foundation is de jaarlijkse Impact Day. Deloitte medewerkers zetten zich, geheel belangeloos, in om hun kennis over te brengen aan jongeren in achterstandsituaties of om stichtingen die zich op deze doelgroep richten te adviseren op diverse vlakken.Tijdens de Kick off  van de bootcamp was een aantal medewerkers van Deloitte aanwezig om de leerlingen van groep 6/7 te begeleiden bij het gebruiken van de iPad en bij hun eerste stappen op sociale media zoals wiki’s, blogs en Slideshare.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *