» » » Tablets in de klas: Waar blijft die doorbraak?

Tablets in de klas: Waar blijft die doorbraak?

Geplaatst in: Blog 0

Mijn zoon van 4 jaar speelt en leert regelmatig op de iPad. Natuurlijk speelt hij ontspannende apps als Create-A-Car, Kid Paint en ja ook Angry Birds. Daarnaast ook meer educatieve apps als Sheep Mania (inzicht), Sound Shaker (muziek) en Wat eet jij? (lezen). Op onze pc thuis speelt hij veel minder en onlangs realiseerde ik mij dat ik hem bewust achter de pc moet zetten om in de kleuterklas ook mee te kunnen doen. Daar staat namelijk een pc en geen touch device. Je vraagt je af waarom eigenlijk niet

iPad Maan Roos Vis appDe laatste tijd bespeur ik veel discussie over het al dan niet gaan gebruiken van tablets in het onderwijs. Op de ene school worden ze massaal ingevoerd, terwijl de ander weer terug gaat naar het schoolboek.

In Auburn, Maine (Amerika) worden rond deze tijd 300 kleuterscholen uitgerust met tablets om “jonge kinderen basisvaardigheden op het gebied van taal, rekenen, tekenen en muziek bij te brengen”. Er zijn zelfs landen waar het ministerie de digitale handschoen oppakt. Zuid-Korea, zo berichtte Tweakers.net, is van plan om alle leerlingen, te beginnen in het basisonderwijs, vanaf 2014 met een tablet (en zonder tekstboek) naar school te laten gaan. Een investering van 1,4 miljard euro.

Tablet-doorbraak blijft uit

Internationale, significante ontwikkelingen waardoor je zou denken dat het voor de tablet een gelopen race is. Desondanks blijft de doorbraak in Nederland voorlopig nog uit. Naar mijn mening zijn er 2 factoren die meer invloed hebben op het vervangen van boeken door tablets dan het device zelf:

  1. Content
    Het aanschaffen van een tablet is, ook op grote schaal, niet zo ingewikkeld. Net zo min als het neerleggen van de juiste infrastructuur. Belangrijker, zo niet kritisch, is het op dezelfde schaal ontwikkelen van leermethodes en -materialen die toegesneden zijn op de specifieke kenmerken van een tablet, zoals interactiviteit, het intuïtieve van ‘touch’ en het prikkelen van de nieuwsgierigheid. De uitdaging voor de onderwijswereld is hoe en wanneer de over te dragen kennis, die in essentie niet veranderd is, wordt aangepast aan of herontwikkeld voor de mogelijkheden van het tablet.
    Een complicerende factor in het onderwijs is de rol en macht van de kennis distribuerende partijen als uitgevers. Hun verdienmodel is gebaseerd op het regelmatig uitgeven van herziene versies, waarvoor betaald moet worden. Dit staat haaks op het verdienmodel van een app. Deze koop je één keer en updates komen gratis ‘naar je toe’. Deze industrie moet (en is daar vast druk mee bezig) zichzelf herontdekken en een nieuw verdienmodel zien te vinden voor haar toegevoegde waarde.
  2. Acceptatie
    Onlangs nog berichtte DutchCowboys dat over 5 jaar tekstboeken vervangen zullen zijn door tablets, tenminste dat denkt 48% van de ondervraagde studenten. De verwachte acceptatiegraad van het tablet is aanzienlijk onder de (toekomstige) gebruikers.
    Acceptatie is echter niet alleen aan de orde bij de ‘consumenten’ van de content, in het onderwijs de leerlingen en studenten. Zo lang degenen die de kennis moeten overdragen de tablet niet accepteren als middel om dit te doen en ook de mogelijkheden ervan niet omarmen, zal het nog lang duren voordat de tablet als device én kennis(over)drager wordt geaccepteerd.

Vanzelfsprekend voor kinderen?

Voor mijn zoon is het touch aspect al zo vanzelfsprekend dat hij vorige week over het tv scherm stond te vegen toen zijn 1-jarige zusje per ongeluk een menu in beeld toverde. Als ouder zie ik dagelijks een praktijkvoorbeeld van het gebruiksgemak van een tablet voor een kleuter.
Ik ben benieuwd hoe jij daar tegenaan kijkt.

Thijs van de Reep | Social Media Wijs

 

In dit filmpje van de Wereldomroep zijn jonge
kinderen druk in de weer met verschillende
ipad apps, op school.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *