» » » Gastblog 3 Kieran Kirchgaesser: Sociale media maken jongeren wijzer

Gastblog 3 Kieran Kirchgaesser: Sociale media maken jongeren wijzer

Geplaatst in: Blog 0

Hyves’ community manager Kieran Kirchgaesser is onze 3e gastblogger en blogt over hoe sociale media de kenniseconomie stimuleren.

Kieran Kirchgaesser – community manager Hyves

Kieran Kirchgaesser - Hyves
Kieran Kirchgaesser – community manager Hyves

De afgelopen jaren zijn jongeren steeds actiever geworden op sociale media. Maar liefst 91 procent van de jongeren in Nederland maakt actief gebruik van sociale netwerken als Hyves, Twitter of Facebook. Hierdoor hebben jongeren steeds meer kennis over sociale media en wat je met sociale media kunt bereiken. Door het gebruik van sociale media staan jongeren veel beter en sneller met elkaar in contact. Elke dag wisselen zij foto’s en video’s uit, chatten zij met elkaar of posten zij nieuwe statusupdates. Deze gigantische digitale stroom van informatie heeft natuurlijk ook gevolgen voor de kenniseconomie van Nederland. Jongeren worden niet alleen mediawijzer, de sociale media maken hen tegelijkertijd ook wijzer.

Positieve invloed op kennis jongeren

Vaak wordt nog onderschat wat voor een positieve invloed sociale media kunnen hebben op de kennis van jongeren. Natuurlijk, jongeren willen graag met elkaar kletsen op het internet en zij vinden het leuk om over de nieuwste films en televisieprogramma’s te praten, maar vaak wordt er ook op een constructieve manier informatie uitgewisseld. Zo ontstaan er talloze maatschappelijke discussies op de Nu & Straks pagina van Hyves waar het laatste nieuws wordt gepresenteerd.
De huidige politieke situatie wordt hier uitvoerig besproken, maar ook de discussies over het laatste nieuws rondom sport en entertainment blijven niet achter. Soms maken jongeren zelfs een speciale Hyvespagina aan voor hun klas om elkaar te helpen met huiswerkopdrachten, het nieuwe rooster te delen of bijvoorbeeld om vragen te kunnen stellen aan de leraar of lerares. Op deze manier blijven jongeren altijd op de hoogte van wat er van hen verwacht wordt op school of op de studie.

Contact met de samenleving

Niet alleen journalisten en politici zijn actief op Twitter, ook wetenschappers, muzikanten, artsen, advocaten en talloze andere groepen in onze samenleving gaan met elkaar in interactie. Op deze manier zijn jongeren in contact met heel Nederland, waardoor zij informatie ontvangen uit alle hoeken van de samenleving.

Kenniseconomie gestimuleerd

Ook op Facebook is informatie eenvoudig te verspreiden. Jongeren die een nieuwe kamer zoeken of die een stage nodig hebben kunnen op Facebook binnen een mum van tijd honderden mensen bereiken. Hierbij worden ook vaak groepen aangemaakt om documenten met elkaar te delen, informatie op te vragen over bepaalde opleidingen of vakken en zelfs om cv’s te delen om een nieuw baantje te vinden.

Kortom, de jongeren in Nederland vergaren en masse informatie en wisselen dit met elkaar uit, waardoor de kenniseconomie wordt gestimuleerd. En daar bieden sociale media een uitstekende mogelijkheid toe!

 

Kieran Kirchgaesser (Kiieran op Hyves)

Part-time Community Manager bij Hyves | Volgt opleiding Sociale Psychologie en Persuasieve Communicatie (Universiteit van Amsterdam)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *