» » » Project X: (Social) Media blunder

Project X: (Social) Media blunder

Geplaatst in: Blog | 9

Gisteravond was het zover: Project X in Haren. Het resultaat: geen feest, maar rellen. De schuld van sociale media alleen, of toch niet? Project X Haren, vernoemd naar de dit jaar uitgekomen film Project X, was ‘all over the news’ de afgelopen weken. In de film organiseren 3 jongeren een verjaardagsfeestje om zichzelf op de kaart te zetten. Dat laatste is met Haren zeker ook gebeurd…

Sweet 16 op Facebook

Het begon onschuldig met een verjaardagsuitnodiging via Facebook voor een Sweet 16. Deze werd in eerste instantie alleen met vrienden gedeeld, maar één van hen deelde deze ook met vrienden van vrienden van de jarige. Nog voordat de jarige en haar ouders de uitnodiging van haar Facebookpagina hadden gehaald, werden er op Facebook events en fanpages (zoals deze met meer dan 15.000 likes) aangemaakt, YouTube filmpjes geplaatst en werd er zelfs geflyerd in het dorp.

Rellen in plaats van taart

Gisteravond was het dan zover: Project X in Haren. Duizenden jongeren kwamen af op… ja waarop eigenlijk? Het was duidelijk dat er geen feestje zou zijn, dat de jarige niet in Haren was en dat de politie en ME aanwezig zouden zijn. En toch kwamen er duizenden jongeren naar Haren, niet alleen aangespoord door vele Twitter berichten, maar ook door de grote aandacht van traditionele media. Alle grote nieuwszenders hadden verslaggevers ter plaatse, RTV Noord deed zelfs live verslag. En er werden vliegende drones met camera’s gelanceerd met een livestream.

Uiteindelijk liep het vreselijk uit de hand, maar dat kan toch eerlijk gezegd geen verrassing zijn geweest? Loco burgemeester Remco Kouwenhoven heeft in het programma Voor de Verkiezingen gezegd dat hij de gebeurtenissen in Haren “een uitwas van internet” vindt. “Het is een prachtig fenomeen sociale media, maar dit is een drama. Het is buitengewoon kwalijk.” Dat het een uitwas is, dat ben ik met hem eens. Om dit alleen aan internet te wijden, is wel erg kort door de bocht.

Traditionele media versterkt sociale media

De impact van berichten via sociale media is vaak hoger door de snelheid waarmee een groot publiek bereikt kan worden. Toch is dat in dit geval zeker niet alleen aan Facebook te wijten. De hype op sociale media werd al gauw opgepikt door radio en televisie. Alle grote kranten en televisiezenders besteden voorafgaand aan vrijdagavond aandacht aan Project X.

De manier waarop de traditionele media op Project X dook heeft, zoals de ouders in hun brief schrijven, “het proces eerder versterkt dan gedempt”. De constatering van de loco burgemeester dat de gebeurtenissen een uitwas van internet zijn, vind ik wat kortzichtig. De aanleiding ligt natuurlijk op Facebook, maar de hype werd niet alleen door sociale maar ook traditionele media versterkt. Een verslaggever van het NOS journaal zei het onbewust zelf: “Waarom daar aandacht aan besteden? Zo’n mediahype houdt het alleen maar in stand. Maar vergeet niet dat dit soort feesten in het buitenland behoorlijk uit de hand zijn gelopen.”

Ja, zo creëer je als media natuurlijk je eigen nieuws.

En of de autoriteiten juist hebben gereageerd, bijvoorbeeld door geen alternatief te bieden voor de ‘feestgangers’, daar heb ik zo mijn eigen gedachten over.

Krant en tv missen sociale media opvoeding

Mijn conclusie naar aanleiding van de gebeurtenissen van de afgelopen dagen is dat niet alleen jongeren sociale media opvoeding nodig hebben. Ook ‘oude media’ als tv en krant hebben nog veel te leren als het gaat om het begrijpen van de dynamiek van sociale media en de wijze waarop zij elkaar, zowel positief als negatief, kunnen versterken.

Ik ben benieuwd wat jouw mening hierover is. Laat een reactie achter!

 

Thijs van de Reep – Partner Social Media Wijs

 

9 Responses

  1. Ariane van Doorn
    | Beantwoorden

    Ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden. Goed stuk. De ‘oude’ media hebben er mede voor gezorgd dat zo uit de hand liep. Verder vind ik persoonlijk dat de schuld van de rellen vooral bij de relschoppers ligt en niet bij de sociale media (had ook gewoon leuk kunnen blijven als er niet een paar onverlaten bij hadden gezeten die het leuk vonden de boel op te jutten)

  2. Anja
    | Beantwoorden

    Misschien moeten we niet de middelen maar de mensen eens de schuld gaan geven en aan gaan pakken? Het is het zelfde type dat in Hoek van Holland of in de voetbalstadions los ging.

  3. Chris
    | Beantwoorden

    Ik dacht dat dat meisje zelf per ongeluk het aan de hele wereld had gepost. Jij geeft aan dat iemand anders ermee aan de haal is gegaan. Die zou dan m.i. (mede) verantwoordelijk moeten worden gehouden voor hetgeen hier is gebeurd. Dat is uitlokking, je weet wat er gaat gebeuren, en dat het niet anders kan dan dat het uitmondt in rellen. Dat is ook precies waarom de traditionele media er bovenop doken: ze wisten wat er ging gebeuren (of hoopten dat het ging gebeuren). Ik ben bang dat de daders ermee wegkomen, dan wel zeer lichte (taak) straffen krijgen en de schade wordt verhaald op de gemeenschap.

  4. Mark Braas
    | Beantwoorden

    Hoi Thijs,

    Natuurlijk heb je gelijk dat de hype ontstaan is op Facebook en dat de oude media dit mede aangewakkerd heeft. Ik ben het gedeeltelijk met je eens omtrent de reactie van de “oude” media. De media zijn er om bijzondere zaken te melden en er verslag van te doen. Als via een hype op Facebook duizenden mensen Haren willen bezoeken voor een “feestje” en er door de gemeente allerlei noodmaatregelen worden afgekondigd is het niet vreemd dat de media hier melding van maakt. Het zou eerder vreemd zijn als er niets van gemeld werd. Het lijkt een beetje op de veelgebruikte uitspraken van onze bondscoach van Gaal dat “het allemaal de schuld is van de media” die het wagen te schrijven dat het het Nederlands 11tal slecht speelt als dat zo is.

    groeten Mark

    • Thijs van de Reep
      | Beantwoorden

      Hallo Mark,

      Ik ben met je eens dat de media er zijn om bijzondere zaken te melden, daar zijn ze voor. In dit geval vind ik dat met name voorafgaand aan het event er nieuws werd gemaakt van iets dat eigenlijk niets was. Dat vind ik kwalijk en het feit dat de rol van de media in het 8 uur journaal ook werd benoemd sterkt mij in de overtuiging dat ook de ‘oude media’ eens aan wat reflectie moet doen.

  5. Muriel Warners
    | Beantwoorden

    Veel journalisten zijn allang gewend om na te denken over consequenties van berichtgeving, wij als prosumers stukken minder. Oproepen van DJs om naar het feest te gaan zijn van een andere orde. Die wat mediawijsheidslessen geven lijkt me geen slecht idee.

  6. Nettie Kramer
    | Beantwoorden

    De aloude wet die zegt dat wat je aandacht geeft, groeit, is hier een goed voorbeeld van. Hier lag een uitdaging voor omdenken! Het feit ligt er en nu? Als ik burgemeester van Haren was geweest had ik Bertold Gunster gebeld.

    • Hoi Nettie, dat is zeker waar. De vraag is alleen waar ligt de balans van wat er wordt uitgezonden en door wie.
      Misschien kunnen we Bertold burgemeester maken, hoewel Nico Dijkshoorn vanochtend heel duidelijk was in zijn column op radio 3: “De burgemeester is terecht niet gezwicht voor de terreur van aandachtzoekers”.
      Maar wat dan wel te doen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *