» » » Gastblog: ‘De wet van Jobs: natuurkunde op de iPad’

Gastblog: ‘De wet van Jobs: natuurkunde op de iPad’

Geplaatst in: Blog 0

Mede door het starten van de Steve Jobs School in Nederland is de vraag of en hoe de iPad ingezet moet worden in het onderwijs weer hot topic. Voorlopig zullen deze media de computers of laptops nog niet vervangen op school, maar wel bieden ze een interessante aanvulling op het huidige onderwijs. Lastige onderwerpen kunnen met behulp van applicaties op een boeiende, interactieve manier worden uitgelegd en, natuurlijk, uitgeprobeerd.

iPad Apps in de natuurkundeles

Building parallel circuits app
App “Building parallel circuits”

Een van de meest interessante toepassingen van dit medium vind ik toch wel in de natuurkunde les. Verschillende krachten kunnen op een leuke, speelse manier worden uitgelegd en getest. Zo kun je met Touch Physics de zwaartekracht testen door een bal naar bepaalde punten te laten vallen of rollen. Met zelf getekende objecten zorg je ervoor dat de bal gaat rollen en op de juiste plaats terecht komt. Een andere natuurkundige app is Building Parallel Circuits. Hier moet je verschillende stroomkringen maken met draden, schakelaars, batterijen, lichtknoppen. Leerlingen leren zo gesloten stroomkringen te maken, en ook waarom deze op bepaalde momenten al dan niet werken.

Vernier video physics
App “Vernier Video Physics”

Een andere erg leuke applicatie, waarbij de mogelijkheden voor het thuis uitproberen meteen in je opkomen, is Vernier Video Physics. Je kunt hiermee bewegende objecten op video analyseren. De app bevat een aantal video’s maar het is natuurlijk veel leuker en interessanter om in de straat, op de sportclub of in het park zelf bewegende objecten te zoeken (of zelf te gooien!). Vervolgens kunnen leerlingen de beweging van het object op video onderzoeken.

De particuliere school als proeftuin

Naast een leuke, levendige manier van leren, biedt het gebruik van apps leerlingen meer regie over het eigen leren. Zij kunnen zelf in een experiment duiken, opnieuw beginnen en zelfs eigen input aanleveren. Lessen worden hierdoor interactiever, leerlingen worden gestimuleerd hun aandacht bij de les houden en iedereen kan tegelijk meedoen.

In de Verenigde Staten lopen de privé scholen voorop op het gebied van technologie in het onderwijs. En ook in Nederland is juist de particuliere school een interessante plaats om deze nieuwe manier van lesgeven uit te proberen. Bovengenoemde voordelen zijn namelijk doelen die op particuliere scholen in elke les worden nagestreefd.

Touch Physics
Touch Physics

Daarbij is de kleinschalige, individuele aanpak van particuliere scholen ideaal voor de inzet van andere lesmethoden. De scholen zijn veelal op zoek naar manieren om aan te sluiten bij de belevingswereld van leerlingen. Een ipad kan hier een mooi middel in zijn. Iedere leerling kan op zijn eigen niveau leren en oefenen. Lukt iets niet? Begin je toch gewoon opnieuw. Toch nog een keer de uitleg lezen? Geen probleem! Ben je juist je klasgenootjes vooruit? Dan experimenteer je met een extra ingewikkelde stroomkring.

Particulieren scholen bieden juist een plek aan leerlingen die hun examen niet haalden, kampen met concentratieproblemen of juist niet genoeg uitdaging vinden op school. Een andere, interactieve aanpak kan hier misschien wel voor het welbekende vallende kwartje zorgen.

Marieke van der Korput


Marieke van de Korput is projectmanager bij Particulier Onderwijs Nederland en schrijft vanuit haar ervaringen dit gastblog voor Social Media Wijs.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *