» » » 6 tools om leerlingen bij de les te betrekken

6 tools om leerlingen bij de les te betrekken

Geplaatst in: Blog | 2

In het afgelopen schooljaar hebben wij veel leerkrachten de mogelijkheden van sociale media tools laten zien. In het bijzonder ‘online feedback tools’ worden goed gewaardeerd tijdens onze trainingen en workshops. Door leerkrachten de mogelijkheden ervan zelf te laten ervaren, krijgen zij een een goed beeld van de mogelijkheden ervan voor de ondersteuning van hun les.

Meer informatie over onze training Online Tools in de Les

Wat zijn online feedback tools?

Wij beschrijven online feedback tools als “alle online tools waarmee leerlingen een vraag kunnen beantwoorden via hun device (laptop, mobiel, tablet) en waarvan de resultaten direct op het scherm kunnen worden getoond”.

Waarom online feedback tools gebruiken?

Het gebruik van online feedback tools is voor leerlingen niet alleen een leuke variatie op het klassikaal reageren op vragen van de leerkracht. Zoals een Amerikaanse geschiedenis docent zegt in een reportage van CNN: “It helped my students finding their voice. Because I do have many students that do not participate in my class discussions or share what’s on their mind.”

De mogelijkheid om ook introverte, meer teruggetrokken leerlingen deel te laten nemen aan de discussie in de klas en hun ideeën te laten delen, verrijkt de les. Daarnaast geeft het de leerlingen ook het gevoel dat ze mee doen en gezien worden en vergroot het hun zelfverzekerdheid in de klas.

In dit blog bespreken wij zes tools die inzetbaar zijn als online feedback tool en wat de voor- en nadelen van ieder zijn.

1. Twitter

Het social medium met 140 tekens en de hashtag is het bekendste voorbeeld dat is ingezet als online feedback tool voor in de klas. In het genoemde filmpje gebruikt de docent Twitter en een door hem verzonnen hashtag om de berichten te bundelen en de Twitterstream op het digibord te tonen. Tijdens onze eerste gastlessen gebruikten wij ook Twitter om leerlingen te laten participeren. De afgelopen jaren zijn er meer en betere tools gekomen, maar Twitter mag zeker niet ontbreken.

Twitter als online feedback tool

Voordelen:

Nadelen:

  • Iedere deelnemer moet een Twitter account hebben;
    Ten eerste zal niet iedereen op Twitter zitten of willen. Daarnaast is in het basisonderwijs het hebben van een Twitter account officieel (tot 13 jaar) niet toegestaan.
  • Tweets moeten openbaar zijn
    Om de tweets op het scherm te kunnen tonen moeten ze openbaar zijn. Dit betekent  enerzijds dat leerlingen die hun tweets afschermen hun privacy moeten aanpassen. Anderzijds worden deze ‘school-tweets’ in hun openbare timeline getoond. En of dat nou zou cool staat…

2. TodaysMeet

TodaysMeet is een eenvoudige tool waarmee je in een handomdraai een afgeschermde chatroom creëert. Het enige dat je moet doen is de chatroom een naam geven en een deadline waarop de kamer moet verdwijnen (variërend van 1 uur tot 1 jaar). Na het delen van de gecreëerde link kunnen leerlingen een naam opgeven en deelnemen aan de chats.

todaysmeet startscherm

Voordelen:

  • Eenvoudig in gebruik
  • Geen account nodig
  • Voor iedereen toegankelijk

Nadelen:

  • Gevoelig voor misbruik, verstoort de les
    Leerlingen kunnen onder een andere naam deelnemen
  • Discussie kan doorgaan
    Ook als je al verder gaat met je les, staat de chatroom tenslotte nog open.
  • De vraag verdwijnt onder de antwoorden

3. Stickymoose

De opzet van Stickymoose is dat het een online plek is waar mensen hun ideeën over een bepaald onderwerp kunnen delen (binnen een bepaalde deadline) en dat op de ideeën gestemd kan worden om tot een beslissing te komen. In de klas goed te gebruiken meningen te peilen, voor een brainstorm over het onderwerp voor een voorstelling of een goed doel om te ondersteunen.

stickymoose discussie

Voordelen:

  • Vragen zijn snel aangemaakt;
  • De vragen blijven gescheiden en duidelijk zichtbaar;
  • Stemmen op ideeën.

Nadelen:

  • De gebruiker heeft geen account;
    Gemaakte vragen zijn hierdoor niet herbruikbaar
  • Gevoelig voor misbruik;
  • De gegenereerde URL is gebruikersonvriendelijk.
    Een extra handeling is noodzakelijk voor het vereenvoudigen van de URL met een URL verkorter als bit.ly of het plaatsen in een ELO of startpagina.

4. Mentimeter

Met Mentimeter kunnen open en multiple choice vragen worden gesteld. Het opzetten van een vraag of serie is eenvoudig, evenals het deelnemen eraan. Een voordeel ten opzicht van de voorgaande tools is dat de leerkracht bepaald welke vraag actief is. Dit voorkomt dat het gesprek voortduurt terwijl de les doorgaat.
Een mooie feature van Mentimeter is de mogelijkheid om antwoorden op een open vraag als wordcloud weer te geven. Dit geeft in één oogopslag een beeld van wat leerlingen met een bepaald onderwerp associëren. Een prima start voor een discussie!

Mentimeter wordcloud

Voordelen:

  • De wordcloud optie voor het weergeven van de responses;
  • Leerkracht bepaald welke vraag actief is;
  • Vragen en series zijn herbruikbaar.

Nadelen:

  • In de gratis versie kan slechts een serie van 2 vragen worden gemaakt;
  • Rapportage mogelijkheid is eveneens een premium feature;
  • Gevoelig voor misbruik, verstoort de les.

5. Socrative

Met Socrative kunnen leerlingen deelnemen aan toetsen waarin open en gesloten vragen gesteld kunnen worden. Socrative werkt met een teacher account. Dit heeft als voordeel dat quizes herbruikbaar zijn en met anderen gedeeld kunnen worden. De resultaten kunnen gedownload worden waardoor dit de leerkracht een goed beeld geeft welke leerstof is blijven hangen. Daarnaast werkt het preventief om misbruik tegen te gaan.

Socrative: feedback tool voor in de klas

Voordelen:

  • Quizes zijn herbruikbaar en deelbaar met andere Socrative gebruikers;
  • Leerkracht bepaald de actieve vraag;
  • De resultaten kunnen gedownload worden;
  • De Spacerace als game met 10 teams;
  • Apps voor iOs, Android en Microsoft.

Nadelen:

  • Socrative wordt als saai/zakelijk gekenmerkt;
  • De Spacerace is beperkt tot 10 deelnemers
  • Meer voorbereiding nodig.

6. Kahoot!

Kenmerkend voor Kahoot! is het spelelement. De vragen in een quiz leveren punten op en tijdens het beantwoorden speelt een spannend muziekje en loopt de klok terug. Na iedere vraag volgt een top 5.
Een Kahoot! quiz zorgt voor veel fanatisme onder de deelnemers en dat is ook gelijk de keerzijde. Het behalen van punten kan leiden tot gokken in plaats van weloverwogen keuzes en het muziekje kan de leerlingen afleiden.

Kahoot!

Voordelen:

  • Het spelelement enthousiasmeert;
  • De resultaten kunnen gedownload worden.

Nadelen:

  • Het spelelement leidt af;
  • Alleen multiple choice vragen;
  • Meer voorbereiding nodig.

Ieder doel zijn eigen tool

Op de vraag “Wat is de beste online feedback tool?” is geen eensluidend antwoord te geven. Iedere tool heeft sterke en zwakke punten. Het is vooral het leerdoel die de keuze voor de tool bepaald.

Op basis van onze ervaringen kunnen wij deze top 3 aanraden:

  1. Socrative
    Favoriet van mijn collega Linda omdat Socrative met de mogelijkheden voor open vragen, toetsen, quizzes en de Spacerace het meest compleet is.
  2. Mentimeter
    Mijn persoonlijke favoriet vanwege de eenvoud en de wordcloud mogelijkheid waarmee in korte tijd sentiment en referentiekader van de deelnemers kan worden gepolst.
  3. Kahoot!
    Ideaal om op een vrolijke manier terug te blikken op de les.

Wat is jouw favoriet? En ken jij nog online feedback tools die in dit lijstje niet mogen ontbreken?

Wil je zelf aan de slag met online feedback tools? Volg dan onze training Online Tools in de Les.

Thijs van de Reep | Partner Social Media Wijs

2 Responses

  1. Thea
    | Beantwoorden

    Ik denk dat Quizlet niet mag ontbreken. Een prima quiztool waar ook nog samenwerking wordt vereist.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *