» » » Ouders: Volgt u het nog?

Ouders: Volgt u het nog?

Geplaatst in: Blog 2

Ga er maar aan staan: je bent zelf opgegroeid in de tijd dat de televisie nog het meest vernuftige apparaat in huis was en anno 2014 is menig huis gevuld met laptops, tablets, mobiele telefoons en/of ipods. En alsof dat nog niet genoeg is, zijn er duizelingwekkend veel verschillende websites en apps die je op deze apparaten kunt gebruiken.

Digitale tijdperk

Geboren in digitale tijdperkVoor onze kinderen is het allemaal de normaalste zaak van de wereld. Zij zijn heel handig met deze apparaten, websites en apps. Ze zijn dan ook opgegroeid in het ‘digitale tijdperk’. Ik zal hier niet stellen dat ze zelfs ‘digital natives‘ zijn, want zo zwart-wit is de wereld natuurlijk niet. Wat ik wel wil stellen is dat onze kinderen nog niet altijd even wijs met de nieuwe, digitale media zijn. Daarvoor hebben ze de begeleiding van volwassenen nodig.

In een eerder blog schreef ik al over het feit dat de sociale media opvoeding in een impasse lijkt te zitten. Een impasse die bij ouders voortkomt uit onbekendheid met sociale media en de mening dat 1. kinderen ‘er al zo handig mee zijn’. en 2. dat op sociale media ‘alleen maar onzin staat’. Dit leidt vaak wel tot afspraken over de hoeveelheid beeldschermtijd per dag en enkele waarschuwingen over veiligheid en omgangsvormen, maar dat is wat mij betreft niet genoeg.

Brede blik

Te vaak mist nog de bredere blik om kinderen te begeleiden in het leven als mens in de digitale kant van de maatschappij. Net zoals we dat doen met de ‘real life’ maatschappij. Elke dag vragen wij onze kinderen: ‘Hoe was het op school?’ maar zelden wordt gevraagd ‘Hoe was het op internet?‘.

Er moet, naast beschermende afspraken, ook aandacht zijn voor de mogelijkheden van digitale media. Mogelijkheden zoals het leren van en via digitale media, jezelf positief profileren en het nastreven van een persoonlijk of goed doel.

Ouderavond_sliderGelukkig zijn er steeds meer ouders (en scholen!) die breder werk willen maken van de digitale mediaopvoeding. Ouders die natuurlijk de gevaren, maar ook de ongekende mogelijkheden zien. Op ouderavonden zie ik veel betrokken ouders die vol zitten met vragen als:

Wat doen ze eigenlijk?  Wat moet je toestaan? Wat moet je stimuleren? Waar begin je mee? Waar moet je eigenlijk op letten in de opvoeding van je kinderen wat betreft internet en sociale media?

Open, positieve houding

Het begint wat mij betreft allemaal met een open en positieve houding: verdiep je in die websites en apps die je kinderen gebruiken. Kijk mee en vraag door. En in het geval van sociale netwerken: doe mee! Je doorgrondt de dynamiek van sites en apps als Instagram, Facebook en Snapchat pas echt als je ze gebruikt.

Tips voor digitale mediaopvoeding

Er komt natuurlijk wel meer kijken bij de digitale mediaopvoeding dan een open, positieve houding. In het najaar van 2014 heb ik, aan de hand van de onderwerpen die we gebruiken tijdens onze ouderavonden, hier vier blogs over geschreven:

Tip 1: Maak duidelijke afspraken over het gebruik van internet

Tip 2: Leer je kind omgaan met vervelende ervaringen op internet

Tip 3: Social media games: hoe houd je het leuk?

Tip 4: Stimuleer je kind om zijn/haar digitale talent te ontdekken.

Aan de slag & geniet!

Missie Social Media WijsGa dus aan de slag met je kinderen. Zoals gezegd: kijk mee, vraag door, doe mee en niet onbelangrijk: geniet!

 

Linda Vonhof | Partner Social Media wijs

2 Responses

  1. Patricia
    | Beantwoorden

    Super leuke blog, Linda! Fijn dat je vooral kijkt naar het positieve van het gebruik van nieuwe media. Daar geloof ik ook helemaal in. Kijken naar de mogelijkheden van de digitale omgeving hoort bij de opvoeding en hoort ook binnen school een plek te krijgen.

  2. Linda Vonhof
    | Beantwoorden

    Dank je wel, Patricia. Helemaal waar dat ook op school aandacht moet zijn voor de mediaopvoeding. Dit specifieke blog richt zich op ouders, maar het is een samenwerking tussen ouders en school.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *