» » » Tip 4: Stimuleer digitaal talent

Tip 4: Stimuleer digitaal talent

Geplaatst in: Blog | 0

Half september begon ik mijn reeks van blogs over digitale mediaopvoeding. Het eerste blog ‘Ouders: volgt u het nog?’ riep ouders op om een open en positieve houding aan te nemen als het gaat om digitale media. In dit blog onderstreep ik deze oproep en ga een stapje verder: stimuleer digitaal talent bij je kind.

Toon respect

Digitaal talent: lees maar op mijn blogEen open en positieve houding houdt in dat je respect hebt voor de belevingswereld en interesses van je kind. Je zult vaak niet snappen wat ‘hij er nou aan vindt’ en ook regelmatig denken ‘wat een onzin zet ze er allemaal op’. Maar houd dat voor je. Denk in plaats daarvan eens terug aan je eigen jeugd. Jij had toen ook behoefte om eindeloos met je leeftijdsgenoten te ouwehoeren. En dat ging ook nergens over. De behoefte is niet anders geworden, alleen de manier waarop jongeren tegenwoordig het contact hebben is veranderd. Het vermaledijde mobieltje is ook geen doel op zich, maar het is een middel. Een middel om met elkaar verbonden te zijn. (En zeg eerlijk: ben jij ook niet dol op je mobieltje? Wat voor voorbeeldgedrag laat jij eigenlijk zien?)

Natuurlijk moet dit respect ook wederzijds zijn. Kinderen moeten wel weten wanneer ze hun mobieltje wel of niet mogen of kunnen gebruiken. In het blog ‘Maak duidelijke afspraken’ lees je daar meer over.

Belang van digitale vaardigheden groeit

Als afsluiter van deze blogserie roep ik jullie op om oog te hebben voor de digitale vaardigheden van je kind. Allereerst zijn basis digitale vaardigheden een vereiste voor een groot deel van de arbeidsmarkt. Maar sinds de opkomst van digitale media zijn er ook allerlei nieuwe beroepen bijgekomen. Begin 2014 waren er in Nederland al 2.000 professionele bloggers die hun boterham verdienen door blogs te schrijven in opdracht van bedrijven. En dat aantal groeit gestaag.

Ook in Nederland veel digitaal talent

Populaire Youtubers hebben zoveel abonnees dat ze veel geld verdienen met reclame inkomsten. Kijk eens op het YouTubekanaal van de Cinemates: de Nederlandse Peter en Kelvin maken Cinemates met cameraals sinds hun 10e jaar samen filmpjes. Zij ontwikkelden hun digitaal talent en hun filmpjes werden steeds professioneler. Nu werken ze ook met special effects.  In 2013 zijn Peter en Kelvin uitgeroepen tot Jongeren van het jaar en ze wonnen al de YouTube ‘NextUp Competitie’ award. Op hun YouTube kanaal zijn meer dan 150.000 mensen geabonneerd en ze verdienen hun boterham met advertenties en merchandise.

En wat te denken van de app industrie? Deze bestond tot 5 jaar geleden amper in Europa en volgens een rapport van het Britse marktonderzoeksbureau Vision Mobile werken er medio 2014 één miljoen mensen in deze industrie.

Bloggen, vloggen en games maken? Ja, graag!

De wereld verandert en de gewenste vaardigheden veranderen mee. We weten niet welke nieuwe banen er over 10 jaar zijn, maar ik durf mijn hand ervoor in het vuur te steken dat digitale vaardigheden hiervoor een vereiste zijn. Wie zorgt ervoor dat onze kinderen deze vaardigheden hebben opgedaan? Hier ligt een schone taak voor scholen, maar ook zeker voor de ouders. Dus heeft uw kind aanleg voor digitale media? Stimuleer dan dit digitaal talent.

Kan je zoon leuke filmpjes maken? Open samen een kanaal op YouTube en kijk of er publiek voor is. Wil je dochter haar kennis over beauty en make-up delen via internet: help haar om een blog te beginnen. Is je kind dol op gaming? Attendeer hem of haar op programmeertools voor kinderen en laat hem eens zelf een game maken. In dit artikel van Mijn Kind Online staan een aantal tools beschreven.

Ik sluit deze blogserie af met dezelfde oproep waarmee ik de serie begon: Ga aan de slag met je kinderen. Kijk mee, vraag door, doe mee en niet onbelangrijk: geniet!

LINDA VONHOF | PARTNER SOCIAL MEDIA WIJS

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *