» » » Hoe creëer je een positief online profiel?

Hoe creëer je een positief online profiel?

Geplaatst in: Blog | 0

Lisa Nielson schrijft op haar website The Innovative Educator over innovatieve mogelijkheden om studenten voor te bereiden op “relevant and real-world succes”. Onlangs las ik een artikel waarin ze haar ontmoeting beschreef met vier vooruitstrevende Amerikaanse onderwijzers. Onderwerp van gesprek was de manier waarop studenten voorbereid kunnen worden op de arbeidsmarkt door het creëren van een positief online profiel.

In dit blog wil ik een aantal van de tips delen die zij hebben gegeven, maar eerst zoom ik in op de redenen waarom aandacht voor hun online profiel (of ‘digital footprint’ zoals ze het in Amerika noemen) noodzakelijk is geworden.

Kinderen leven online en laten dat weten

Een facebookpagina voor je baby draagt bij aan een positief online profiel?Op steeds jongere leeftijd leven kinderen ook online. Via Sesamstraat, Zappelin, Spelen.nl en allerlei apps zetten kinderen hun eerste stappen op internet en sociale media. De informatie, foto’s en video’s die zij in de loop van de tijd delen staan ‘voor altijd’ online en vormen hun online profiel. Veelal ontstaat hun online profiel al ver voordat zijzelf bewust actief op internet zijn. Ouders delen tegenwoordig immers ook alles van hun kroost. Van de eerste echo en eerste stapjes tot diploma’s en foto’s van uitstapjes. Sommige ouders wijden er zelfs een Facebook pagina aan, zoals ik las op Everyday Family.
En ook anderen dragen bij aan hun online profiel. Denk aan scholen die activiteiten als prijsuitreikingen online presenteren, filmpjes van het voetbalkamp op YouTube en vrienden die die ene foto in Lloret de Mar op Facebook zetten.
Bewuste aandacht voor hun online profiel komt echter meestal pas als zij de arbeidsmarkt (willen) betreden. Iedere werkzoekende tegenwoordig zal beamen dat een sterk (en positief) online profiel een groot voordeel is voor je carrière. Enkele jaren geleden onderzochten wij dit al en het bleek dat 42% van de werkzoekende werd aangenomen vanwege een positief social media profiel (bekijk het onderzoek).

Conclusie is dat jongeren moeten weten hoe zij een positief online profiel creëren. Een profiel dat hun toekomstige carrière ondersteunt en de juiste mensen interesseert.

Bijdrage van de school aan het positief online profiel

Scholen kunnen al vanaf jonge leeftijd een bijdrage leveren aan een positief online profiel. De conclusies van Lisa focussen op hoe scholen ervoor kunnen zorgen dat leerlingen ‘well Googled’ zijn:

  • Geef medialessen;
  • Bespreek voorbeelden over het belang van hun online profiel;
  • Verzeker hen dat wat zij online zeggen, online blijft;
  • Laat leerlingen nadenken over hoe hun online profiel eruit moet zien;
  • Ondersteun leerlingen om een positief online profiel te creëren;
  • Betrek ouders in dit proces en versterk hun gevoel van verantwoordelijkheid.

Visie van Social Media Wijs

Social Media Wijs vindt dat kinderen al vanaf een jaar of 8 bewust gemaakt moeten worden van de werking van internet en sociale media. Vanaf deze leeftijd doen kinderen hun eerste ervaringen met sociale media op en voegen ze informatie over zichzelf toe aan internet. Contacten leggen via online social games, als klas in de Whatsapp groep of via Instagram. In al deze ervaringen liggen leermomenten verscholen, waarin ouders en leraren hen kunnen begeleiden en sturen om op een positieve manier gebruik te maken van sociale media.

Op de middelbare school leeftijd gaat het steeds meer om de manier waarop je jouw eigen online profiel en die van anderen beïnvloedt. Door het bespreken van voorbeelden van sociale media berichten met kinderen vanuit de invalshoek van de digital footprint wordt hen aangeleerd om na toedenken over de consequenties van dergelijke berichten.

Wat kunnen scholen doen?

Scholen doen er goed aan om in de (mentor)lessen aandacht te besteden aan het online profiel. Laat leerlingen elkaar googelen en terugkoppelen wat ze gevonden hebben. Laat leerlingen zelf voorbeelden geven van mensen van wie zij vinden dat ze een positief online profiel hebben.

Case 3 online profiel

Een ander leuk voorbeeld is de case ‘Stage’ die Social Media Wijs in haar sociale media lessen heeft opgenomen.
De vraag aan de leerlingen is “Op wie heeft dit bericht impact? En waarom?”. Door deze case worden de leerlingen zich bewust van de impact van sociale media berichten.

Een positief profiel creëren wordt voor leerlingen nog leuker als het niet alleen om de impact gaat, maar als ze leren hoe zij hun profiel kunnen vormen met hun eigen interesses en passie. In haar laatste blog schreef collega Linda Vonhof over digitaal talent. Kinderen die via sociale media hun digitaal talent kunnen ontwikkelen, creëren en passant een enorm krachtig online profiel, door iets te doen wat ze leuk vinden!

Kortom, het onderwijs heeft mogelijkheden om aandacht te besteden aan het online profiel van leerlingen in de les. Dit kan in speciale sociale media lessen of als onderdeel van bijvoorbeeld een les Maatschappijleer of sollicitatietraining. Een belangrijke voorwaarde is dat de school haar personeel in staat stelt om zich op het vlak van internet en sociale media te ontwikkelen. Lisa Nielsen concludeert daarom

Most teachers would agree that it is important to support our students in being good digital citizens but few know how to do this“.

Mijn vraag aan jullie is: Ben jij al in staat om leerlingen te voorzien van tips omtrent hun online profiel? We horen graag hoe jij dit oppakt.

Bekijk hier het volledige artikel.

Thijs van de reep | PARTNER SOCIAL MEDIA WIJS

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *