Tenminste dat is de mening van professor Eric Mazur van de Harvard University in de Britse krant The Telegraph. Hij vindt dat studenten tijdens hun examens toegang tot kennis via Google moeten hebben en dat zij met hun klasgenoten moeten kunnen overleggen.
“Students are set up to fail at life”
Hij wordt gesteund door zijn collega Peter Kent, president van de Britse Association of School and College Leaders. Hij stelt dat er een weg is ingeslagen naar “more and more high-stakes examinations”.
“Onderwijs niet puur bedoeld als voorbereiding op het leven”
Zo stelt Tim Oates, head of Research bij Cambridge ter verdediging van het huidige Britse examen systeem. Hij leidde het onderzoek naar het nationale curriculum en stelt dat examens van cruciaal belang zijn. Het debat over toetsen heeft door Mazur en Kent een nieuwe impuls gekregen. Schoolleiders claimden eerder al dat Britse studenten de meest geteste van Europa zijn.
Toekomst van onderwijs: #onderwijs2032
In het kader van het initiatief #onderwijs2032 roept staatssecretaris Sander Dekker iedereen op om ideeën te delen rondom de vraag “Wat moeten kinderen leren op school zodat ze klaar zijn voor hun toekomst?”. De discussie over toetsen sluit hier natuurlijk bij aan. Willen wij dat kinderen leren om kennis te stampen of leren hoe hoe zij kennis kunnen ontsluiten en toepassen?
Deel je mening
Laat je mening achter in een reactie onder dit blog.
Geef een antwoord