» » » » Heb jij je online privacy in de hand?

Heb jij je online privacy in de hand?

Geplaatst in: Blog, Online privacy | 2

Woensdag 28 januari is de Europese Dag van de Privacy (internationaal Data Privacy Day genoemd). Het doel van deze internationaal bekende dag is het vergroten van het bewustzijn over en het promoten van aandacht voor privacy en gegevensbescherming.

Wat is privacy?

online-privacyMaar wat is privacy eigenlijk? Er zijn vele insteken rondom deze term. Persoonlijk vind ik die uit de ‘VN-Verklaring over massamedia en de rechten van de mens’ goed geformuleerd.

Privacy is het recht zijn eigen leven te leiden met zo weinig mogelijk inmenging van buitenaf.

Het omvat ook het vermijden in een vals daglicht te worden gesteld, bescherming tegen publicatie van privéfoto’s en brieven zonder toestemming, en bescherming tegen onthulling van vertrouwelijk verstrekte of ontvangen gegevens.

In onze lesmethodes vertalen wij deze formulering naar een definitie van ‘Online Privacy’ als volgt:

  • Je kunt online in vertrouwen communiceren;
  • Je bepaalt zelf wie welke informatie over jou krijgt;
  • Je kunt zelf bepalen welke informatie van anderen jij kent.

Met name het laatste aspect vindt je niet terug in de definitie van de VN, maar is wel steeds vaker onderwerp van gesprek. Van onzinnige of niet ter zake doende berichten van anderen/adverteerders in jouw tijdlijn (veelal bepaald door het sociale netwerk) tot ronduit ongepaste of schokkende foto’s of filmpjes. Ik heb regelmatig gesprekken over hoe het toch kan dat jongeren onthoofdingsfilmpjes via hun sociale netwerk te zien kunnen krijgen.

Tips voor Online Privacy

Er zijn diverse sites die aandacht besteden aan het beschermen van je online privacy, bijvoorbeeld op de website Antivirus.nl en die van de Consumentenbond. Op basis van onze ervaringen met kinderen en ouders wil ik onderstaande tips met u delen:

Tip 1: Begrijp de werking van sociale media

Onze ervaring is dat de werking van sociale media bij jong èn oud nog lang niet voldoende duidelijk is. De snelheid waarmee een bericht zich via sociale media kan verspreiden en het grote bereik wordt nog vaak onderschat.
RSG De Borgen bereikEen toepasselijk voorbeeld is een oproep van een docente van RSG De Borgen (zie foto) om de leerlingen bereik en snelheid van dit bericht te laten zien. Binnen 10 dagen is dit bericht maar liefst 28.000 keer gedeeld. Kunt u zich voorstellen hoeveel mensen het bericht ook daadwerkelijk hebben gezien? Voor de leerlingen van deze klas was het een goede manier om bewust te worden van het bereik en de snelheid van sociale media berichten. Als jij dus niet wilt dat je bericht 28.000 keer gedeeld wordt, dan moet je je vooraf afvragen of je dit bericht überhaupt op sociale media wilt plaatsen.

Tip 2: Ken je online rechten en plichten

Hoewel het soms anders lijkt (en wordt beweerd), is het internet en sociale media geen vrijplaats waar je onbelemmerd alles kunt plaatsen, beweren of negeren. Regels rondom omgangsvormen, privacy, portretrecht en eigendomsrecht gelden hier onverkort, net als in de ‘off-line’ wereld. Dus als je een foto van een vriend of vriendin plaatst (leuk of niet), hiervoor moet je toestemming vragen, vooraf. En een origineel filmpje mag je niet zo maar kopiëren en onder jouw naam publiceren. En stel dat jouw kind een naaktfoto van een minderjarige via WhatsApp doorgestuurd krijgt, bedenk dan dat de meeste telefoons deze foto automatisch opslaan. En dat dit als het bezit van kinderporno gezien kan worden.
Lees hier een goede uitleg van ‘zedendelicten en sociale media’

Tip 3: Gebruik van sociale media is niet gratis

Koppie fotomokOp het eerste gezicht lijken sociale media gratis. Je hoeft tenslotte alleen maar een account aan te maken. Wat men vaak vergeet is dat er weliswaar niet voor betaald hoeft te worden, maar dat je soms meer dan nodig gegevens verstrekt moeten worden over jezelf. En deze gegevens worden verkocht aan anderen, of worden gebruikt om jou advertenties op maat voor te schotelen. Facebook is zelfs voornemens om nog verder te gaan door jouw gegevens te gebruiken in advertenties voor anderen.  Een journalist begon als experiment de webshop ‘Koppie Koppie’ om aandacht te vragen voor online privacy, door publiek beschikbare foto’s te gebruiken om koffiemokken te verkopen.

Tip 4: Online privacy is geen eenmalige instelling

Weergeven als... op FacebookEr is veel aandacht voor de privacy instellingen van sociale media. Deze veranderen regelmatig en niet altijd met een verbetering (of verduidelijking) van de privacy instellingen tot gevolg. Mijn advies is om jouw privacy instellingen (en die van je kinderen) regelmatig na te lopen en bij te stellen. Facebook heeft bijvoorbeeld de optie ‘Weergeven als…’ om je profiel weer te geven als ware je een onbekende bezoeker. Ook door het Googlen van je eigen naam krijg je een goed beeld van wat er met weinig moeite online over jou te vinden is. Een leerzame excercitie!

Een leerzame uitgave is ‘Kinderen en online privacy’ van Digibewust, Mijn Kind Online en Kennisnet. De digitale variant van deze brochure, met onder meer tips voor jonge gebruikers en ouders, is gratis te downloaden bij Kennisnet.

Heb jij je online privacy in de hand?

Ik ben benieuwd wie van jullie het idee heeft de eigen online privacy (en die van je kinderen) in de hand te hebben. En zo ja, hoe heb je dit dan geregeld? Laat een reactie achter onder het blog.

Thijs van de Reep | Partner Social Media Wijs

2 Responses

  1. Thonny Dendas
    | Beantwoorden

    Heldere , leerrijke teksten!

    • Thijs van de Reep
      | Beantwoorden

      Dat is goed om te horen. Welk deel sprak je het meest aan?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *