» » » » Verplicht Cyberdiploma? Trek eerst ouders uit hun luie stoel!

Verplicht Cyberdiploma? Trek eerst ouders uit hun luie stoel!

Geplaatst in: Blog, Online privacy | 2

Groot nieuws vanochtend. Nu.nl kopt ‘Stel verplicht internetdiploma in voor Nederlandse scholieren’ en de NOS heeft het over een Cyberdiploma dat kinderen op school moeten halen. Dit alles naar aanleiding van een advies van de Nationale Cybersecurity Raad (CSR) aan de staatssecretarissen Dijkhoff van Veiligheid en Justitie en Dekker van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

Maar vergeten wij dan niet de ouders?

Cyberdiploma uit economisch belang?

Volgens de voorzitters van deze raad is het belang van digitale veiligheid voor de economie erg groot. Benadrukt wordt dat bij diefstal hoogwaardige kennis verloren kan gaan en grote schade toegebracht kan worden aan vitale sectoren als energie of telecom.

Combineer dit met een hoge connectiviteit in ons land, waar we meer en meer afhankelijk van zijn geworden, en de conclusie dat de kans op cybercriminaliteit stijgt is getrokken. De raad vindt dat er een safe haven moet komen door de risico’s voor overheid, bedrijfsleven en de kennisindustrie aan te pakken. En zowel de burgers als het bedrijfsleven moeten digitaal weerbaar worden. En dus moet alle kinderen, op school, een Cyberdiploma halen.

Kleuter doet zelf belastingaangifte

Zoals met zoveel van dit soort onderwerpen wordt er geroepen dat kinderen degene zijn die van alles moeten leren en een diploma in dit of dat moeten halen. Enkele weken geleden moesten alle kleuters nog Engels gaan leren. En dit moet ongetwijfeld getoetst gaan worden en dan krijgen ze een mooi diploma. Waarom geen Chinees eigenlijk? En moesten alle kinderen ook niet leren programmeren? Nog even en er komt iemand die roept dat ze moeten leren zelf hun belastingaangifte te doen, als kleuter. En als mama na het avondhapje dan zegt: “En nu aan je aangifte!”, voegt papa er aan toe “Leuker kunnen we het niet maken en makkelijker eigenlijk ook niet”.

Ik overdrijf bewust een beetje om aan te geven dat naar mijn mening het kind steeds vaker als doelgroep wordt gekozen voor vernieuwing. Kinderen moeten van alles leren en diploma’s halen, op steeds jongere leeftijd. En wat mij hierin vooral stoort is dat de focus vooral ligt op wat het kind moet leren. En dat het onderwijs het geijkte ‘vehikel’ is om dit te gaan bereiken.

Alle pijlen op het onderwijs

Natuurlijk richten de hoge heren hun pijlen op het onderwijs. Die moet ervoor zorgen dat kinderen dit allemaal gaan leren, naast hetgeen er nu al in het curriculum is opgenomen en wat er nog bijgepropt moet worden. Realiseert men zich dan niet dat scholen al een overvol curriculum hebben? Ik vraag mij sterk af of al deze nieuwe taken wel een verantwoordelijkheid zijn van de school. En vooral, is het primair de verantwoordelijkheid van de school? Want wat is de rol van ouders hier dan nog? Naar mijn idee komen ouders er vaak te makkelijk vanaf.

Mijn advies: stimuleer ouders!

Vader & dochter cyberdiplomaMijn advies aan de Nationale Cybersecurity Raad is om de opvoeders uit hun luie stoel te trekken en te stimuleren om met hun kind te praten over cybersecurity in plaats van een cyberdiploma in het leven te roepen, waarmee het onderwijs belast wordt. Zorg ervoor dat ouders weten wat cybersecurity is, waarom het belangrijk is en waarom juist zij hier, al op jonge leeftijd, met hun kind over in gesprek moeten gaan. En niet vanuit het oogpunt van economisch belang, maar omdat het direct hun eigen online privacy beïnvloedt.

Hoe? Goede vraag. Met een gratis te downloaden app, een Nationale Cybersecurity Quiz op BNN of een eenmalig Dagblad van Cybersecurity, mogelijkheden te over. Daar komt de adviesraad vast wel uit.

En als jullie suggesties hebben, laat het ons dan weten.

2 Responses

  1. Anneke Berendsen
    | Beantwoorden

    Maak gebruik van de vele honderden opgeleide mediacoaches ( binnen bibliotheken en als zzp) en train ouders en leerkrachten en kinderen zodat het een vast gespreksonderwerp- onderdeel wordt thuis en op school.

    • Thijs van de Reep
      | Beantwoorden

      Hallo Anneke, bedankt voor je reactie. Mijn boodschap is om nu eens niet naar het onderwijs te kijken, maar ouders te activeren om zelf aan de slag te gaan. Dit kan natuurlijk ondersteund door professionals. Daarnaast zoek ik ideeën om ouders op een andere manier uit hun luie stoel te krijgen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *