» » » Tools om leerlingen bij de les te betrekken

Tools om leerlingen bij de les te betrekken

Geplaatst in: Blog 2

In 2014 schreven we als eerder een blog over de diverse online feedback tools en hun voor- en nadelen. Dit blog uit 2014 is tot op de dag van vandaag één van de best bezochte pagina’s op onze website.

Sommige van de destijds beschreven tools bestaan inmiddels al niet meer, zoals TodaysMeet en Sticky Moose. Sommige bestaan nog steeds zoals Kahoot, Mentimeter en Socrative. Deze hebben qua ontwikkelingen niet stilgezeten in de afgelopen jaren. En er zijn uiteraard weer nieuwe tools bijgekomen. Hoog tijd voor een update dus!

Wat zijn online feedback tools?

Online feedback tools zijn voor ons “alle online tools waarmee leerlingen een vraag kunnen beantwoorden via hun device en waarvan de resultaten direct op het scherm kunnen worden getoond“.

Waarom online feedback tools gebruiken?

In onze lessen gebruiken wij, als het even kan, online feedback tools. Bij gastlessen zijn dit de ‘losse’ tools zoals degene die we hieronder verder zullen toelichten. In de digitale leeromgevingen van onze lesmethodes voor het basisonderwijs en voor het voortgezet onderwijs zit de mogelijkheid tot online feedback zelfs ingebakken. Elke les start en eindigt met een aantal online feedback vragen. Wij zijn dus groot voorstander van deze werkwijze. Waarom?

Het gebruik van online feedback tools is voor leerlingen niet alleen een leuke variatie op het klassikaal reageren op vragen van de leerkracht. Zoals een Amerikaanse geschiedenis docent zegt in een reportage van CNN: “It helped my students finding their voice. Because I do have many students that do not participate in my class discussions or share what’s on their mind.”

De mogelijkheid om ook introverte, meer teruggetrokken leerlingen deel te laten nemen aan de discussie in de klas en hun ideeën te laten delen, verrijkt de les. Daarnaast geeft het de leerlingen ook het gevoel dat ze mee doen en gezien worden en vergroot het hun zelfverzekerdheid in de klas.

1. Kahoot!

Kahoot! werkt in de gratis variant met multiple choice en true/false vragen. In de betaalde versie zijn o.a. ook open vragen en een wordcloud mogelijk. Waar andere online feedback tools ook een spelelement kunnen hebben, is de basis van Kahoot! juist het spelelement. De vragen in een quiz leveren punten op en tijdens het beantwoorden speelt een spannend muziekje en loopt de klok terug. Na iedere vraag volgt een top 5 van deelnemers (of groepjes) die de quiz het beste/snelste hebben gemaakt.

Inmiddels heeft Kahoot ook ‘challenges’: leerlingen maken de vragen op eigen tempo en zonder spel element. Dit kan in de klas of als huiswerk.

Een reguliere Kahoot! quiz in de klas kan zorgen voor veel enthousiasme onder de deelnemers. Dat kan ook gelijk de keerzijde zijn. Het behalen van punten kan leiden tot hyper gedrag en gokken in plaats van weloverwogen keuzes. Het beste kan deze tool aan het einde van de les worden ingezet. Een challenge heeft deze keerzijde niet en kan op alle momenten ingezet worden.

De resultaten van de Kahoots kunnen bekeken (en bewaard) worden, waardoor de leraar een overzicht heeft hoe de leerlingen gescoord hebben. Kahoots zijn herbruikbaar zijn en kunnen met andere gebruikers gedeeld kunnen worden (en vice versa).

Voordelen:

  • Het spelelement enthousiasmeert;
  • De resultaten kunnen gedownload worden.

Nadelen:

  • Het spelelement kan afleiden;
  • In de gratis versie kan je alleen multiple choice vragen gebruiken;
  • Meer voorbereiding nodig.

2. Mentimeter

Met Mentimeter kunnen presentaties met o.a. open vragen en multiple choice vragen worden gemaakt. Er is ruime keuze in de manier waarop de antwoorden worden gepresenteerd. Bij multiple choice vragen bijvoorbeeld als staaf- of taartdiagram en bij open vragen kan je kiezen of je de antwoorden één voor één wilt presenteren of allemaal tegelijk. Ook een quiz behoort sinds enige tijd tot de mogelijkheden.

Een mooie feature van Mentimeter is de mogelijkheid om antwoorden als ‘wordcloud’ weer te geven. Antwoorden die vaker worden gegeven, worden groter weergegeven. Dit geeft in één oogopslag een beeld van wat leerlingen met een bepaald onderwerp associëren. Een prima start voor een discussie!

Het opzetten van de vragen is eenvoudig, evenals het deelnemen eraan. Dat gaat met een unieke code. De resultaten worden achteraf naar je gemaild. De presentaties zijn herbruikbaar.

Voordelen:

  • Presentatie is eenvoudig en snel voor te bereiden;
  • Veel keuze in soorten vragen en weergave van de antwoorden. Met name de wordcloud optie is een aansprekende visuele manier voor het weergeven van de antwoorden;
  • Vragen en series zijn herbruikbaar;
  • App beschikbaar voor deelnemers.

Nadelen:

  • In de gratis versie kan slechts een serie van maximaal twee vragen worden gemaakt;
  • De antwoorden worden niet nagekeken (leraar kan geen goede antwoorden ingeven);
  • Deelnemers zijn altijd anoniem, dit kan grensoverschrijdend gedrag in de hand werken.

3. Padlet

Padlet is een digitaal prikbord (genaamd muur) waarop je ‘digitale post-its’, zoals teksten, plaatjes, video’s en bestanden, kunt delen. Je kunt zelf de achtergrond van je muur vormgeven. Als een deelnemer dubbelklikt ergens op de muur, kun je meteen je eerste content plaatsen.

De content wordt visueel weergegeven (eens stukje tekst, een foto, filmpje etc.), dit maakt het visueel aantrekkelijker en dynamisch.

De muur deel je met een link. Je kunt de muur van een wachtwoord voorzien en kiezen om de link openbaar of privé te maken. Het resultaat kan bewaard worden als afbeelding of pdf en kan geprint worden.

Voordelen:

  • Het prikbord is eenvoudig en snel voor te bereiden;
  • Visueel aantrekkelijk door mogelijkheid om afbeeldingen en video’s te plaatsen;
  • Het resultaat kan bewaard worden als afbeelding of pdf en kan geprint worden;
  • App beschikbaar voor deelnemers.

Nadelen:

  • De antwoorden worden niet nagekeken (leraar kan geen goede antwoorden ingeven);
  • Kan niet ingezet worden als quiz.

4. Socrative

Met Socrative kunnen leerlingen deelnemen aan toetsen waarin open en gesloten vragen gesteld kunnen worden. De toetsen kunnen ook als ‘space race’ worden afgenomen: leerlingen worden dan in groepjes ingedeeld en strijden tegen elkaar.

Er zijn uitgebreide keuzes voor de leraar hoe de quiz gevolgd moet worden door de leerlingen. Bijvoorbeeld op het tempo van de docent (handig bij klassikale bespreking) of het tempo van de leerling, al dan niet met directe feedback (handig bij toetsen/evaluatie). Ook kan de leraar instellen of de namen van de leerlingen getoond worden en of de antwoorden gehusseld moeten worden.

De resultaten van de quizzes kunnen bekeken (en gedownload) worden, waardoor de leraar een overzicht heeft hoe de leerlingen gescoord hebben. De quizzes zijn herbruikbaar zijn en kunnen met andere gebruikers gedeeld kunnen worden (en vice versa).

Voordelen:

  • Quizzes zijn herbruikbaar en deelbaar met andere Socrative gebruikers;
  • De antwoorden worden automatisch nagekeken;
  • De resultaten kunnen gedownload worden;
  • De code voor deelname is altijd hetzelfde;
  • App beschikbaar voor deelnemers.

Nadelen:

  • Socrative heeft een saaie look en feel;
  • De Spacerace is beperkt tot 10 deelnemers;
  • Een Socrative quiz heeft wat meer voorbereiding nodig.

5. Quizizz

Met Quizizz kun je een quiz maken met vijf soorten vragen: multiple choice, multiple selection, fill in the blanc, een poll en open vragen. De eerste drie soorten worden automatisch beoordeeld, polls en open vragen niet. Je kan de quiz delen via een unieke code of link, maar je kan in Quizizz ook klassen aanmaken. Leerlingen moeten dan de eerste keer wel een (lange) procedure doorlopen om een account aan te maken.

Er zijn uitgebreide keuzes voor de leraar hoe de quiz gevolgd moet worden door de leerlingen. De quiz kan individueel, in groepjes of als toets worden gedaan. Bij de eerste twee opties, kunnen leuke features worden ingebracht zoals ‘memes’, ‘redemption questions’ en ‘power ups’ (bv. bonuspunten en jokers).

De resultaten van de quizzes worden op einde getoond en worden ook bewaard in de account van de leraar, waardoor de leraar een overzicht heeft hoe de leerlingen gescoord hebben. Quizzis zijn herbruikbaar zijn en kunnen met andere gebruikers gedeeld kunnen worden (en vice versa).

Voordelen:

  • Quizzes zijn herbruikbaar en deelbaar met andere gebruikers;
  • De antwoorden worden automatisch nagekeken (indien van toepassing);
  • De resultaten worden bewaard in leraaraccount;
  • Mogelijkheid om klassen te maken;
  • Voor jeugd aansprekende features instelbaar;
  • App beschikbaar voor deelnemers.

Nadelen:

  • De Nederlandse versie kent onduidelijke vertalingen en minder toepasselijke opties (zoals ‘grades’);
  • Een Quizziz quiz heeft wat meer voorbereiding nodig, zeker als je gebruik wilt maken van klassen.

Ieder doel zijn eigen tool

Op de vraag “Wat is de beste online feedback tool?” is natuurlijk lastig antwoord te geven. Iedere tool heeft sterke en zwakke punten. Het is vooral de setting en het doel die de keuze voor de tool bepaalt: wie is je doelgroep en wil je bijvoorbeeld kennismaken, voorkennis activeren of toetsen? En het maakt ook nogal uit of je een betaalde variant hebt of niet.

Mijn favoriet voor gebruik met leerlingen is Quizizz. Deze tool is, net als Socrative, speciaal gemaakt voor educatieve doeleinden. Quizizz is leuk vormgegeven, kent veel soorten vragen en de extra features zijn aansprekend voor leerlingen. En het is nog gratis ook!

Natuurlijk zijn er veel meer smaken van online feedback tools dan deze vijf. Ken jij nog online feedback tools die op dit lijstje niet mogen ontbreken? Enne… wat is jouw favoriet?

 

Linda Vonhof | Partner Social Media Wijs

Linda is mede-oprichter en partner van Social Media Wijs. Ze geeft lessen, trainingen en ouderavonden over mediawijsheid en digitale vaardigheden. Ze verzorgt o.a. de training ‘Online tools in de les’.

2 Responses

  1. Harrie Rouwhorst
    | Beantwoorden

    Goedenavond,

    Informatief overzicht. Ik gebruik de freeware versie van Socrative en vind het een mooi quiz systeem zonder wedstrijd element. Saaie look stoort mij niet.

    Nu zoek ik nog een online tool waarmee de studenten/leerlingen samen een tekening kunnen maken met hun telefoon. Vooral lijnen tekenen en wat tekst bij schrijven. Vlakken opvullen met een kleur is niet belangrijk. Verschillende lijnkleuren en eventueel enkele standaard figuren (rechthoek, cirkel, driehoek) zijn wel handig.
    Die tekening kan een opgave zijn die je dan gezamenlijk maakt in de klas.
    Nu tijdens coronatijd heb ik dat enkele malen gedaan met BlackBoardUltra. Maar ik ben benieuwd of er ook een applicatie is die goed geschikt is voor de smartphone.

    • Linda Vonhof
      | Beantwoorden

      Hallo Harrie, dank voor het delen van je ervaring en je vraag. Helaas is een dergelijke tool voor de smartphone bij ons niet bekend. Maar we zullen je vraag delen via ons Twitter account. Misschien dat iemand anders een goede tip heeft.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *