» » » De mediawijsheidlessen liggen voor het oprapen!

De mediawijsheidlessen liggen voor het oprapen!

Geplaatst in: Blog 0

Elke dag komt in de media wel een nieuwsbericht, onderzoek of documentaire langs over een mediawijsheid gerelateerd onderwerp. Doe er je voordeel mee in je les!

Omdat we met z’n allen steeds meer media gebruiken, is het ook logisch dat er veel over geschreven en gesproken wordt. Uitglijers van bekende Nederlanders, onderzoeken naar ons mediagebruik en aanpassingen van (privacy)instellingen van sociale media: ze worden dankbaar en uitgebreid in het nieuws besproken.

Een greep uit het nieuws van de afgelopen twee weken: TikTok past (privacy)beleid voor jongeren aan, vloggers zetten begrafenis van oma op YouTube, de nieuwe voorwaarden van WhatsApp, de verbanning van Donald Trump door Twitter en een influencer wordt op de vingers getikt voor het kopen van nepvolgers en -likes.

Uit deze gebeurtenissen kunnen interessante (mediawijsheid)lessen worden getrokken en er kunnen mooie discussies over worden gevoerd.

Mediawijsheid lessen

Mediawijsheid is een breed vakgebied. Dit blijkt ook maar weer uit het onlangs vernieuwde Competentiemodel Mediawijsheid 2021 van Netwerk Mediawijsheid. Wij raden scholen daarom aan om gebruik van te maken van een lesmethode zodat alle aspecten van mediawijsheid aan bod komen. Een paar (gast)lessen over veilig internetten kunnen zeker een doel dienen, maar daarmee maak je leerlingen nog niet mediawijs. Mediawijs ben je pas als je op eigen kracht kunt functioneren in een samenleving waarin media een belangrijke plaats hebben.

Uiteraard worden in lesmethodes van verschillende aanbieders voorbeelden uit het nieuws gebruikt. Zo ook in ons lesmateriaal. Wij updaten ons lesmethodes zelfs twee keer per jaar om zo actueel mogelijk te zijn. De ontwikkelingen gaan immers zo snel! Maar zelfs met twee updates per jaar kun je niet per direct inspelen op de actualiteit…

Actualiteit

Of je nou wel of niet standaard lessen over mediawijsheid geeft, het is sowieso waardevol om recente berichten uit het nieuws met leerlingen te bespreken. Hierdoor wordt mediawijsheid concreter en relevanter voor ze. Bovendien gaat het onderwerp (nog) meer leven bij de leerlingen.

Berichten uit de media kunnen dienen ter illustratie van eerder behandelde onderwerpen. Zo sluit het bericht over de vloggers op de begrafenis mooi aan op het onderwerp portretrecht en online privacy. Aan welke regels moet je je eigenlijk houden als je een (herkenbare) foto van iemand openbaar maakt? Wat valt eigenlijk onder openbaar maken? Hoe zou jij het vinden als iemand ongevraagd een foto van jou op sociale media zet?

Het bericht over de influencer die nepvolgers en – likes kocht is een mooie aanleiding om in gesprek te gaan over wat echt en nep is op Instagram. NOS op 3 maakte op YouTube hier eerder al een serie video’s over met de titel ‘De waarheid over Instagram’. Deze case is een mooie actuele aanleiding om de video(‘s) te bekijken en bediscussiĆ«ren. Wat vinden leerlingen van het kopen van volgers en likes? Vinden zij Instagram een goede afspiegeling van de realiteit? Hoe gaan ze daar mee om? Wat plaatsen ze zelf: is dat echt of ook een beetje nep op zijn tijd?

Bovendien leveren berichten in de media uitstekend materiaal voor discussie. Denk aan het besluit van diverse media om Donald Trump te weren van hun platform. De Europese commissie vindt dit de verantwoordelijkheid van de tech-bedrijven. Is het wel wenselijk dat bedrijven als Twitter en Facebook dit doen? En zo ja, onder welke omstandigheden is dit dan gerechtvaardigd? Hoe verhoudt zicht dat tot de vrijheid van meningsuiting?

Geen tijd?

Geen tijd om al het nieuws in de gaten te houden? Volg ons dan op Facebook of Instagram!
Als ons iets opvalt wat goed aansluit bij de lessen mediawijsheid, dan laten we het daar aan je weten.

 

Linda Vonhof | Partner Social Media Wijs

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *