Op 7 juli 2011 werd Social Media Wijs ‘geboren’: het kindje van oprichters Thijs van de Reep en Linda Vonhof. Social Media Wijs viert deze maand dus haar tiende verjaardag!
Bij een verjaardag denk je natuurlijk aan cadeautjes. Anno 2021 vragen veel kinderen een mobieltje voor hun tiende verjaardag. Dat was in 2011 wel anders. Toen kregen de meeste kinderen pas een mobieltje als ze naar de middelbare school gingen. Wist je dat de populairste mobiele telefoons dat jaar de Samsung Galaxy s2 en de iPhone 4s waren? Ook waren er in 2011 andere sociale media platformen populair vergelijken met nu. Het inmiddels zeer populaire Instagram was weliswaar net geïntroduceerd, maar nog niet doorgebroken. Snapchat en TikTok moesten zelfs nog uitgevonden worden. Waar waren we dan wel druk mee?
Sociale media in 2011
In 2011 zat Hyves nog stevig in het zadel met bijna 10 miljoen Nederlandse
Is dan niets in het sociale media landschap meer hetzelfde als in 2011? Zeker wel: YouTube was en blijft de koning van de sociale media. Eén van de populairste video’s in dat jaar was ‘Ik dacht het niet, Job’ van LuckyTV (aanrader :-)).
Waar de jeugd in 2011 de sociale media breed omarmde, was dat bij volwassen wel anders. Veel zagen sociale media als een hype en dachten dat het wel over zou waaien… Tegelijkertijd zaten ouders en scholen met de handen in het haar: hoe omgaan met deze nieuwe media?
Het begin van Social Media Wijs
In deze context zijn wij in 2011 gestart met onze missie: ‘Wij leren kinderen veilig en slim omgaan met sociale media’. Ons eerste wapenfeit, de video ‘De digitale uitdaging in het onderwijs‘ stelde de vraag wie deze missie (nog meer) op zich ging nemen. Het werd een hit op YouTube met ruim 45.000 views. Inmiddels vreselijk outdated natuurlijk, je ziet de tijdsgeest zoals hierboven beschreven in deze video ook terug. Maar destijds zette deze video ons meteen op de kaart binnen het mediawijsheid werkveld.
We waren zeker niet de eerste speler in dit werkveld, hoor. Wel waren we de eerste die mediawijsheid vanuit een positieve insteek benaderden. Dus niet alleen voorlichting geven over de gevaren en praten over regels, maar ook kinderen (en scholen) leren om de voordelen van sociale media te begrijpen en benutten.
Na de eerste bootcamps ging de telefoon al snel: of we ook ‘iets’ voor leraren en ouders hadden. Een grote stichting in Amsterdam belde: of we hun studiedag wilden organiseren. Ons aanbod werd in rap tempo uitgebreid. Ook moesten Linda en Thijs op zoek naar versterking van het team. Met sommige trainers van het eerste uur werken we nog steeds samen en in de loop der jaren zijn er ook nieuwe kanjers bijgekomen.
Mediawijsheid en digitale vaardigheden
Naast mediawijsheid gingen we ons ook al snel op digitale vaardigheden richten. Deze gaan wat ons betreft hand in hand. Mediawijsheid Plus noemen we dat. We hebben onze missie in de jaren daarom een beetje aangepast c.q. uitgebreid: ‘Wij zorgen ervoor dat leerlingen, leraren en ouders de kennis, mentaliteit en vaardigheden hebben om veilig en doelgericht gebruik te maken van internet en sociale media’.
En zo ontwikkelde Social Media Wijs zich en groeiden we door, o.a. ook tot uitgever van lesmateriaal op het gebied van mediawijsheid en digitale vaardigheden.
Social Media (Wijs) in 2021
Veel volwassenen zitten anno 2021 gelukkig niet meer met hun handen in het haar. Ook ouders hebben digitale media inmiddels omarmd en voelen zich veelal verantwoordelijk om hun kinderen te begeleiden in de digitale wereld. Desondanks, of misschien juist wel daardoor, blijft er behoefte aan tips over mediaopvoeding.
Bovendien is er in het onderwijs een veel breder gedragen besef dat mediawijsheid, als onderdeel van digitale geletterdheid, een vaste plek in het curriculum verdiend. Maar hoe organiseer je dat en waar haal je de kennis en lesmateriaal vandaan als school?
Dus genoeg te doen nog! Terugkijken is leuk, vooruit kijken des te leuker. We hebben er zin in om verder te werken aan onze missie.
En die cadeautjes dan?
Er staan dan wel tien kaarsjes op onze taart, maar we vragen geen cadeautjes voor onze verjaardag. Wij vinden uitdelen eigenlijk veel leuker. In de aanloop naar onze verjaardag op 7 juli geven wij daarom cadeautjes weg. Geheel in stijl, doen we dit via onze sociale media kanalen. Dus check op 5, 6 en 7 juli onze Instagram en Facebook pagina! Zien we je daar?
Linda Vonhof en Thijs van de Reep
Geef een reactie