De wereld is steeds meer digitaal en kinderen zijn de hele dag omringd door media. Het is belangrijk dat kinderen ook op school leren hoe ze de kansen van media kunnen benutten. En op welke valkuilen ze moeten letten. Social Media Wijs biedt diverse interactieve gastlessen aan over mediawijsheid, digitaal burgerschap en digitale vaardigheden voor leerlingen in het primair onderwijs.

Bent u op zoek naar een gastspreker die met uw klas(sen) aan de slag gaat met mediawijsheid, digitaal burgerschap en/of digitale vaardigheden? Dan helpen wij u graag!

– De invloed van media:

In deze les worden leerlingen bewust gemaakt van de werking van nieuwe en sociale media. Aan de hand van een quiz krijgen de leerlingen eerst inzicht in het soort mediagebruiker ze zijn. Daarna bespreken we de voordelen en de nadelen van sociale media. Hoe komt het dat we zo graag en zo lang online zijn? Welke trucjes gebruiken sociale mediabedrijven hiervoor? En welke invloed hebben de filmpjes die je kijkt op bijvoorbeeld TikTok en Instagram op jou?

– Fake news

In deze les wordt besproken hoe nieuws wordt gemaakt en wat de rol van de pers hierin is. De verschillen tussen online (nieuws)media en de traditionele (nieuws)media als de krant en journaals komen aan de orde. Vervolgens leren de leerlingen wat nepnieuws is en waarom dit wordt gemaakt. Ook krijgen ze tips om nepnieuws te herkennen. Tot slot gaan leerlingen zelf nepnieuws maken.

– AI: is dat slim?

We komen in ons dagelijks leven steeds meer apparaten en computers met artificiële intelligentie (AI) tegen. Thuis, op straat en ook op school. Hoe werkt AI eigenlijk? Wat kun je er allemaal mee? En is dat nou altijd handig en goed? Zou een robot de juf of meester kunnen vervangen? Is een liedje gemaakt door AI net zo bijzonder als een liedje gemaakt door een mens? Met deze vragen gaan we in deze les aan de slag.

Laat je niet hacken

In deze les leren leerlingen dat het belangrijk is om sterke wachtwoorden te gebruiken als ze een account aanmaken op voor een spelletje of sociale media. Aan de hand van het spel galgje leren ze wanneer een (wacht)woord moeilijk te raden is. Tot slot gaan ze zelf een sterk wachtwoord verzinnen en wordt deze aan een ‘wachtwoordkraaktest’ onderworpen.

– Online respect

Hoe ga je online op een respectvolle manier met elkaar om? Aan de hand van cases spreken de leerlingen over de verschillende manieren waarop je kunt omgaan met online situaties. O.a. het delen van foto’s, online pesten en roddelen komen aan bod. Vervolgens bespreken we wat je kunt doen als je zelf niet respectvol wordt behandeld online: hoe kun je dit voorkomen dan wel stoppen?

Happy onlineDeloitte Impact Day - Social Media Bootcamp Pierre Bayle Rotterdam

In deze les gaan we aan de slag met de do’s en don’ts op sociale media. Er wordt gekeken naar het mogelijke bereik en de gevolgen van berichten op sociale media, met aansprekende positieve en negatieve voorbeelden.

Vervolgens discussiëren leerlingen in groepjes over omgangsvormen in WhatsApp groepen. Leerlingen maken afspraken met elkaar en leggen deze vast in de poster ‘WhatsHappy’.

– Gezond met media

In deze les worden leerlingen bewust gemaakt van het effect van (langdurig) mediagebruik op hun lichamelijk en mentale gezondheid. Leerlingen krijgen tips voor hun rug, ogen en slaap. Vervolgens wordt ingegaan op gevoelens (van onzekerheid) die sociale media losmaken en het risico op verslaving.

Reclame

Deze les heeft als doel om leerlingen kritisch te laten kijken naar reclame. Waar zie je allemaal reclame voorbij komen? Hoe herken je of een boodschap reclame is? Soms is reclame heel duidelijk maar soms is het ook verstopt in spelletjes en in berichten op sociale media (sluikreclame). En waarom krijg jij online andere reclame dan je vader of moeder? Wat is hierbij de rol van cookies en algortimes? Tot slot gaan leerlingen zelf een reclameboodschap maken.

– Foto’s

Deze les start met regels over foto’s en filmpjes maken en verspreiden. Wat zijn je rechten en je plichten als je foto’s en filmpjes maakt en verspreidt? Vervolgens worden leerlingen bewust gemaakt dat foto’s makkelijk bewerkt kunnen worden. Ze leren het onderscheid tussen echte, bewerkte en nepfoto’s. Tot slot gaan de leerlingen zelf een nepfoto maken (optische illusie).

– Programmeren voor beginners

In deze les nemen leerlingen de eerste stappen op het gebied van programmeren. Na een korte introductie, waarbij de leerlingen o.a. de gastdocent mogen programmeren, gaan de leerlingen werken met het programma Ko de Kraker.

Game programmeren

Leerlingen gaan op de computer aan de slag met het programma Scratch. Aan de hand van een voorbeeld leren ze zelf een game programmeren door het geven van series instructies aan de computer. Zo leren ze logisch en gestructureerd denken en begrijpen hoe computers ‘denken’.

Duur & kosten

Bovenstaande gastlessen duren 60 minuten.

Wij werken met een minimale afname van twee lessen. De kosten voor de eerste twee lessen zijn in totaal € 500.

Voor meerdere gastlessen of maatwerk wordt een offerte op maat opgesteld.

Meer informatie

Neem bij vragen gerust contact met ons op. Wij denken graag met u mee!

Button Direct aanvragen oranje

 

Button Stel uw vraag

 


Ook populair in het Primair Onderwijs:

Workshops Social Media Wijs - aanbod trainingenTrainingen voor leraren Ouderavond Social Media WijsOuderavonden

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren