De wereld is steeds meer digitaal en jongeren zijn de hele dag omringd door media. Het is belangrijk dat jongeren ook op school leren hoe ze de kansen van media kunnen benutten. En op welke valkuilen ze moeten letten.  Social Media Wijs biedt diverse interactieve gastlessen aan over mediawijsheid en digitale vaardigheden voor leerlingen in het voortgezet onderwijs.

Bent u op zoek naar een gastspreker die met uw klas(sen) aan de slag gaat met mediawijsheid en/of digitale vaardigheden? Dan helpen wij u graag!

Mediawijsheid

– ‘What’s New(s)?’
>In deze les wordt besproken hoe media en nieuws worden gemaakt. De verschillen tussen nieuwe media en de traditionele media als de krant en televisie komen aan de orde. Wat is de rol van ‘de pers’ bij nieuws? Welke media kun je vertrouwen en wat is desinformatie?

Vervolgens gaan leerlingen zelf nepnieuws maken. Wordt een kritische nieuwsconsument!

– ‘Sociale media en de gevolgen’:

In deze les worden leerlingen bewust gemaakt van de kenmerken van nieuwe en sociale media en de verschillen met traditionele media als de krant en televisie. Vervolgens bespreken we de invloed van sociale media op de kinderen. Welke invloed hebben berichten op sociale media en ‘social influencers’ op jou? Welke media kun je vertrouwen en hoe herken je eigenlijk (sluik)reclame en nepnieuws? En wat is jouw verantwoordelijkheid als je zelf informatie via sociale media verspreidt?

‘Happy online’:

In deze les gaan we aan de slag met online respect: wat zijn de do’s en don’ts op sociale media. Er wordt gekeken naar het mogelijke bereik en de gevolgen van berichten op sociale media, met aansprekende positieve en negatieve voorbeelden.

Vervolgens brainstormen leerlingen in groepjes over respectvol met elkaar omgaan. Leerlingen maken afspraken met elkaar en leggen deze vast in een poster.

– ‘Seks op internet’

In deze les wordt ingegaan op het plezier en de risico’s die online liefde en – seks met zich mee kunnen brengen. Allereerst wordt ingegaan op pornografische beelden waar leerlingen, al dan niet bewust, tegenaan lopen. Vervolgens gaan we in op sexting: het delen van seksuele foto’s en video’s. Leerlingen worden bewust van de gevolgen van het ongevraagd doorsturen van deze beelden (‘shame-sexting’) en ze gaan met elkaar in gesprek over ‘victim blaming’.

Tot slot komt chantage met seksueel materiaal aan de orde (‘sextortion’), in het bijzonder de methodiek van online loverboys. Leerlingen krijgen tips wat ze moeten doen als ze hiermee te maken krijgen.

– ‘Gezond met media’:

In deze les worden leerlingen bewust gemaakt van het effect van (langdurig) mediagebruik op hun lichamelijk en geestelijke gezondheid. Leerlingen krijgen tips voor hun rug, ogen en slaap. Vervolgens wordt ingegaan op de verslavende werking van internet, sociale media en games.

– ‘Jouw online profiel’:

Wat vinden anderen over jou als ze je googelen? Hoe pak je zelf de regie over jouw digitale voetafdruk? In deze lessen onderzoeken leerlingen hoe berichten op internet en sociale media bijdragen aan hun online profiel. Aan de hand van cases gaan leerlingen met elkaar hierover in gesprek over onderwerpen als online privacy en respect.

 

Digitale vaardigheden

‘Online zoeken’: De werking van zoekmachines word toegelicht en leerlingen krijgen tips om snel bruikbare en betrouwbare informatie te vinden. Er is hierbij aandacht voor bronverificatie, plagiaat en auteursrecht. De leerlingen gaan vervolgens aan de slag met zoekopdrachten en sluiten de les af met de ‘Google Battle’: in groepjes worden de geleerde informatievaardigheden spelenderwijs in de praktijk gebracht.

‘Website maken’: De leerlingen leren hoe websites zijn opgebouwd en denken na over de opzet van hun eigen site. Op basis van deze opzet, gaan ze vervolgens eigen website bouwen met gebruik van de tool Weebly. Als optionele vervolgopdracht kunnen ze aan de slag met het schrijven van een ‘blog’ op de eigen site. Zij leren hoe het schrijven Prezi_transparentvoor het web anders is dan ‘traditioneel’ schrijven.

‘Online Presenteren’: Het presenteren van schoolwerk is een belangrijke vaardigheid in de schoolcarrière van een leerling. Digitale media biedt voldoende mogelijkheden om dit op een creatieve en visueel aantrekkelijke manier te doen. In deze les maken de leerlingen een online presentatie in Prezi.

Duur & kosten

Bovenstaande gastlessen duren anderhalf uur en kosten € 250.

Voor meerdere gastlessen of lessen op maat, wordt een offerte op maat opgesteld.

Meer informatie

Neem bij vragen gerust contact met ons op. Wij denken graag met u mee!

Button Stel uw vraag


Ook populair in het Voortgezet Onderwijs:

Mentorpakket Mediawijsheid Social Media Wijs - aanbod trainingenTrainingen voor leraren Ouderavond Social Media WijsOuderavonden

 

 

Bewaren