Home » » Blog » ChatGPT binnen het onderwijs, wat kun je ermee?

ChatGPT binnen het onderwijs, wat kun je ermee?

Geplaatst in: Blog 2

Door de lancering van ChatGPT eind 2022, zijn chatbots een veelbesproken onderwerp. Een chatbot, of kortweg bot, is een geautomatiseerde gesprekspartner.

Verschil ChatGPT en andere bots

De meesten van ons kennen chatbots wel in de vorm van de geautomatiseerde klantenservice op websites. Echter zijn deze bots veel minder ‘slim’ dan ChatGPT. Dit komt omdat allereerst omdat ChatGPT werkt op basis van een uitgebreid taalmodel. Ten tweede haalt deze bot informatie van het hele internet om zijn antwoorden te formuleren. De chatbot op de website van bijvoorbeeld de bank haalt zijn informatie uit een beperkte database van interne informatie en heeft dus ook veel minder om mee te werken om zich te ontwikkelen.

ChatGPT is ontwikkeld door het bedrijf OpenAI dat onderzoek doet naar kunstmatige intelligentie. Je kunt gratis een account aanmaken voor hun diensten, zoals ChatGPT.

ChatGPT in het onderwijs

ChatGPT houdt ook de gemoederen binnen het onderwijs bezig. Verhalen over leerlingen die de chatbot gebruiken voor hun huiswerk zijn niet van de lucht. Het gaat van losse alinea’s en antwoorden op deelvragen tot complete werkstukken en essays die van ChatGPT worden gehaald. De pakkans is vooralsnog niet heel groot. Dat komt omdat bestaande plagiaatdetectie niet werkt bij teksten die gegenereerd zijn door de bot.

Leraren die ChatGTP voor het eerst uitproberen zijn onder de indruk van de mogelijkheden. Deze mogelijkheden roepen op scholen logischerwijs de nodige vragen op. Chatbots kunnen leerlingen enerzijds natuurlijk helpen bij het leren en ondersteuning bieden bij hun schoolwerk. Maar anderzijds kleven er ook nadelen aan het gebruik van chatbots in het onderwijs. Hieronder vind je een overzicht:

Voordelen:

  1. Beschikbaarheid: Chatbots zijn 24/7 beschikbaar voor studenten, zodat ze op elk moment van de dag hulp kunnen krijgen met hun huiswerk of vragen.
  2. Individuele aandacht: Chatbots kunnen studenten individueel helpen, in plaats van dat de docent aan een groep les geeft. Dit kan ervoor zorgen dat studenten sneller begrijpen waar ze hulp bij nodig hebben.
  3. Personalisatie: Chatbots kunnen studenten persoonlijk aanspreken en hun vragen en antwoorden afstemmen op hun niveau en leerstijl.
  4. Kosteneffectief: Het inzetten van chatbots in het onderwijs kan kosten besparen, omdat er geen extra docenten aangenomen hoeven te worden.

Nadelen:

  1. Beperkte interactie: Hoewel chatbots studenten kunnen helpen bij hun leerproces, zijn ze beperkt in hun interactie met studenten. Ze kunnen bijvoorbeeld geen non-verbale signalen lezen, zoals gezichtsuitdrukkingen of lichaamstaal.
  2. Beperkte kennis: Chatbots zijn alleen zo goed als de informatie die ze hebben. Als de informatie die ze beschikbaar stellen niet accurate of up-to-date is, kan dit leiden tot verkeerde antwoorden of adviezen.
  3. Gebrek aan menselijk contact: Studenten kunnen het prettiger vinden om te praten met een echte docent, in plaats van een chatbot. Dit kan ervoor zorgen dat studenten minder gemotiveerd zijn om hulp te zoeken via een chatbot.

Methodes tegen ChatGPT

Er zijn wel leraren die de teksten van ChatGPT herkennen. Vaak komt dit omdat de verwoording in huiswerk soms te mooi is om te waar te zijn. Maar vaak wordt het ook niet herkend. Uiteraard wordt door leraren al nagedacht over oplossingen om valsspelen via ChatGPT tegen te gaan. Eén van de oplossingen is het gebruik van recente bronnen te verplichten. De database van ChatGPT gaat op dit moment namelijk maar tot 2021 en de bot heeft dus geen beschikking over recente bronnen. Ook kan de leerling verplicht worden om het verslag in de klas te maken, zodat de leraar kan controleren dat de leerlingen het werk zelf maakt. Overigens is er een grote kans dat het probleem van tijdelijk aard is: in het Engels zijn er al tools die het gebruik van ChatGPT kunnen detecteren. Dit zal in de toekomst ook vast met andere talen kunnen.

Nawoord

Misschien zag je hem al aankomen maar deze tekst is mede tot stand gekomen door gebruik van ChatGPT. Hoewel we het grootste deel van dit blog zelf schreven (we vonden toch dat we dit zelf beter konden), is de opsomming van de voor- en nadelen wel degelijk gegenereerd door ChatGTP zelf. Aardige zelfreflectie voor een robot, nietwaar? Wat vind jij van het  lijstje voor- en nadelen, moet er nog wat bij? Laat het weten in de comments!

NB. De afbeelding in dit blog is ook gemaakt door kunstmatige intelligentie van OpenAI, namelijk met behulp van ‘Dall.e‘.

2 Responses

  1. Peter Lakeman
    | Beantwoorden

    Wil je meer weten over ai in het onderwijs, kijk dan ook even op:
    //www.peterlakeman.nl/help-mijn-leerlingen-gebruiken-chatgpt/

  2. pim meijers
    | Beantwoorden

    ik vind de illustratie erg tam, oppervlakkig, typisch AI. Een goede illustratie trekt de aandacht en legt accenten die ook in de tekst die in de tekst worden teruggevonden. Eventueel is er een visie in zichtbaar. Laten mensen (illustratoren) dat nou net beter kunnen dan AI

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *